Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η ηλεκτροκίνηση, η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, αντί καυσίμου ντίζελ, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, μεταμορφώνει τον προαστιακό Αθήνας που αποτελεί για μεγάλο αριθμός επιβατών "δύσκολο” μέσο μετακίνησης ιδίως από το κέντρο μέχρι τα προάστια της Αθήνας.
Μπορεί όμως, με την ολοκλήρωση των εργασιών ηλεκτροκίνησης, ο Προαστιακός Αθήνας να αφήνει πίσω τα χειρότερα, όμως, παραμένει άγνωστο, εάν και πότε σημαντικές υποδομές, όπως οι ανελκυστήρες θα πάψουν να είναι εκτός λειτουργίας ή εάν ο περιβάλλων χώρος σε ορισμένους σταθμούς θα σταματήσει να αποτελεί χωματερή.
Τα έργα
Τον Οκτώβριο του 2015 η ΕΡΓΟΣΕ είχε υπογράψει με την κοινοπραξία Άκτωρ-ΤΕΡΝΑ τη σύμβαση "Ολοκλήρωση αναβάθμισης διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Σ.Σ Πειραιά-Έξοδος Σ.Σ Αθηνών", προϋπολογισμού 13,6 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται, ουσιαστικά, για το έργο που επιτρέπει την ολοκλήρωση του προαστιακού σιδηροδρόμου της Αθήνας, δηλαδή την ηλεκτροκίνηση του συνόλου του δικτύου. Και αυτό επειδή τα δρομολόγια ΣΚΑ-Χαλκίδα και ΣΚΑ-Αθήνα-Πειραιάς, πραγματοποιούνταν με ντιζελομηχανές, ενώ οι ηλεκτράμαξες μπορούσαν να λειτουργήσουν μόνο στο δρομολόγιο Κιάτο-αεροδρόμιο.
Στο δια ταύτα, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών εκσυγχρονισμού, ο σταθμός Λαρίσης, μετατρέπεται σε κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό, καθώς είναι σε θέσει να υποδεχτεί ηλεκτροκίνητους συρμούς.
Αποτελεί δηλαδή, αφετηρία απευθείας δρομολογίων προς το αεροδρόμιο (γραμμή Αθήνα-Αεροδρόμιο-Αθήνα), προς τη Χαλκίδα (Αθήνα-Χαλκίδα-Αθήνα) και προς το Κιάτο (Αθήνα-Κιάτο-Αθήνα). Ωστόσο, ακόμη απευθείας δρομολόγια από τον Πειραιά έως το αεροδρόμιο δεν υπάρχουν.
Ταυτόχρονα, επειδή τα έργα στις Αχαρνές θα συνεχιστούν μέχρι τον Δεκέμβριο:
- τα τρία δρομολόγια, ανά ώρα, προς Άνω Λιόσια/ Κιάτο, περιορίζονται σε δύο προς ΣΚΑ/Αθήνα.
-τα τρία δρομολόγια ανά ώρα προς Αεροδρόμιο, περιορίζονται σε δύο.
-καταργήθηκαν τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο μέχρι το Κιάτο
-από το σταθμό Αχαρνών εκτελείται ένα δρομολόγιο ανά ώρα προς Αθήνα και προς Κιάτο, αντίστοιχα και με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών, τέθηκε σε λειτουργία λεωφορειακή σύνδεση από τα Άνω Λιόσια μέχρι τη Νερατζιώτισσα.
Η μείωση αυτή της συχνότητας των δρομολογίων, που προκαλεί ταλαιπωρία στο επιβατικό κοινό, υπήρξε απαραίτητη, όπως αναφέρουν από το Υποδομών, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα έως το τέλος της χρονιάς.
Η ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης και ηλεκτροκίνησης του Προαστιακού, γίνεται με καθυστέρηση περίπου 13 ετών, καθώς η αρχική σύμβαση 994/2005, για σειρά λόγων (όπως η απουσία περιβαλλοντικών μελετών, δικαστικές διαμάχες κτλ) δεν κατέστη δυνατό να υλοποιηθεί και διαλύθηκε το 2011.
Να σημειωθεί ότι ο Προαστιακός Αττικής αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά assets για την ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, η οποία αναμένεται το προσεχές διάστημα να αποτελέσει το νέο ιδιοκτήτη των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Εικόνες εγκατάλειψης
Και μπορεί, πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης να έκοψε κορδέλες στους νέους σταθμούς του Προαστιακού (Λαρίσης, Ζεφύρι), όμως αρκετοί σταθμοί του μέσου σταθερή τροχιάς εμφανίζουν εικόνα εγκατάλειψης.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του σταθμού Κηφισίας στο Μαρούσι, τον οποίο -λόγω εγγύτητας με ορισμένους από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας- χρησιμοποιούν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες. Αποτελεί ερωτηματικό εάν ο ένας από τους δύο ανελκυστήρες του σταθμού έχει ποτέ λειτουργήσει…